Varför ska vi få i oss tillräckligt med Omega-3?

Omega-3 spelar en viktig roll för de viktiga organen och funktionerna i vår kropp. Vi kan inte tillverka dessa fettsyror själva, så det är viktigt att få i sig tillräckligt genom kosten.

Här är sju goda grunder till att du bör få i dig tillräckligt med Omega-3 fettsyror!

1. Tillräckligt med Omega-3 dämpar inflammationer i kroppen

«Låt maten vara din medicin,» sa grekiska Hippokrates, medicinska konstens «far».

Om du sliter med inflammationer i kroppen kan du komplettera flera ingredienser i kosten som dämpar inflammationer samtidigt som du medvetet väljer bort mat som kan öka inflammationer. Mättat fett, raffinerat mjöl och socker är förknippat med högre nivåer av inflammation i blodet.

Mat från medelhavet med mycket Omega-3-fettsyror från fet fisk beskrivs ofta som en hälsosam kost. En utbredd och varierad kost inkluderar mindre risk för dödlighet och hjärtsjukdomar.

2. Viktigt för immunförsvaret och att få i sig tillräckligt med Omega-3

Förstörda skräpproteiner i våra celler kan orsaka sjukdomar och Omega-3 hjälper cellerna att ta bort dessa skadliga ämnen.

Polarkrill innehåller också D-vitamin som bidrar till att upprätthålla ett bra immunförsvar.

3. Hjärt- och kärlsjukdomar

Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA bidrar till hjärtats normala funktion.

Omega-3 kan ha en gynnsam effekt på hjärtats aktivitet och ge en positiv ändring på fettsammansättningen i blodet, vilket hjälper till att upprätthålla ett friskt hjärta och ett sunt kretslopp.

4. Artrit

Vid artrit så jobbar immunsystemet som normalt för att bekämpa infektioner i lederna. Revmatiker.no skriver om hur studier har visat att Omega-3-fettsyror kan hjälpa till att minska smärta. Läs mer om detta här. Omega-3-fettsyror kan också motverka stelhet.

5. Hjärnan är beroende av tillräckligt med Omega-3

Hjärnan är en muskel vi tränar upp genom hela livet. Hjärnan omstruktureras ständigt och hjärnans elasticitet är dess förmåga att forma och skapa nya nervvägar.

Omega-3-fettsyror är viktiga för hjärnans funktion och struktur. Det är viktigt att få i sig tillräckligt med Omega-3-fettsyror för att säkerställa en normal utveckling och optimal funktion i hjärnan genom hela livet.

Läs mer om Omega-3-fettsyror och hjärnan i denna artikeln på forskning.no.

6. Synfunktion

Omega-3 fettsyran DHA bidrar till att upprätthålla synens normalfunktion. Positiv hälsoeffekt uppnås genom ett dagligt intag av 250 mg DHA.

7. Hår, hud och naglar

Kroppen kommer först att förse de viktigaste organen med Omega-3-fettsyrorna. Därför kan ett symptom på bristtillstånd innebära torr hud, torrt hår och naglar som lätt går av.